צוות חוקרים מאוניברסיטת סאסקס שבבריטניה הציג לאחרונה טכנולוגיית תצוגה פורצת דרך בשם Multimodal Acoustic Trap Display (בקיצור: MATD) – מערכת חדשנית שמדמה הולוגרמות תלת-ממדיות הניתנות לצפייה מכל זווית, לחישה פיזית ואף להפקת צליל.

הטכנולוגיה מבוססת על עקרונות אקוסטיים מתקדמים: באמצעות שימוש בגלי אולטרסאונד ממוקדים, המערכת "לוכדת" חלקיק קטן וצבעוני באוויר ומזיזה אותו במהירות גבוהה בחלל תלת-ממדי.
תנועה זו יוצרת אשליה של אובייקט מוצק ומואר – ממש כמו פיקסל בודד שנע במהירות כדי לשרטט תמונה באוויר.
המערכת שואבת השראה מטכניקות סריקה מסורתיות מעולם הטלוויזיה, אך מוסיפה מימד תחושתי ושמיעתי: גלי הקול אינם משמשים רק להזזת החלקיקים, אלא גם יוצרים לחץ אוויר שמאפשר למשתמשים "להרגיש" את הדימוי באמצעות הידיים ואף לשמוע צלילים המופקים מהמיקום המדויק של התצוגה.
החוקרים רואים בטכנולוגיה זו שלב משמעותי בהגשמת חזונו של איוון סאת'רלנד, מחלוצי תחום המציאות המדומה, שתיאר כבר בשנת 1965 את "התצוגה האולטימטיבית" – מערכת שמייצרת מציאות דיגיטלית מוחשית המשתלבת בחוויית המשתמש באופן טבעי ומרובה חושים.
הפיתוח עשוי לשמש בעתיד בתחומים מגוונים כמו ממשקי משתמש אינטראקטיביים, מציאות מדומה ומוגברת, חינוך רפואי, עיצוב תעשייתי ומשחקים, כשהוא מציע שילוב חסר תקדים של ראייה, מגע ושמע בממשק תלת-ממדי מרחבי.
הטכנולוגיה שפיתח צוות אוניברסיטת סאסקס – הולוגרמות היכולות לראות, לשמוע ולחוש – עשויה להשפיע דרמטית על מגוון תחומים ולשנות את הדרך שבה אנו מתקשרים עם מידע, עם אנשים ועם סביבות דיגיטליות. הנה כמה תחזיות מרכזיות לגבי השפעתה העתידית:
1. ממשקי משתמש אינטראקטיביים מהדור הבא
במקום מסכים שטוחים, נוכל לתקשר עם תכנים "מרחפים" באוויר, להזיז אותם בידיים, לשמוע צלילים ממוקדים ולחוש תגובות פיזיות. ממשקי שליטה למחשבים, טלפונים או מערכות רכב יהפכו מוחשיים, טבעיים ואינטואיטיביים יותר.
2. מהפכה בחינוך והדרכה
דמיין סטודנט לרפואה שמתרגל על "הולוגרמת לב פועם" – שניתן למשש, לחתוך או לשמוע את פעימותיו. שילוב תחושות עם ראייה ושמע יאפשר למידה חווייתית ועמוקה יותר בתחומים כמו רפואה, הנדסה, ביולוגיה ועוד.
3. עיצוב מוצר ואמנות
מעצבים יוכלו להציג מודלים תלת-ממדיים מרחפים באוויר שניתן לבחון מכל זווית, להרגיש את המרקם או לשמוע את הצליל של החומרים. זה יקצר תהליכי פיתוח ויאפשר קבלת החלטות טובה יותר.
4. מציאות מדומה ומוגברת ללא משקפיים
הטכנולוגיה מציעה חלופה חופשית מהרכבה של אביזרים כבדים כמו משקפי VR/AR – מה שיכול להנגיש את החוויה לציבור רחב יותר, ולשלב בין העולם הפיזי לדיגיטלי בצורה טבעית יותר.
5. תקשורת בין-אישית ומרחוק
שיחות וידאו עתידיות עשויות להפוך למפגשים הולוגרפיים רב-חושיים, שבהם תוכל "לפגוש" אדם כאילו היה איתך בחדר – לראות את הדמות התלת-ממדית שלו, לשמוע אותה במרחב, ואולי אפילו לחוש לחיצת יד דיגיטלית.
סיכום
זו לא רק קפיצה טכנולוגית – זו קפיצה תפיסתית. המעבר ממסכים פלט לשדה מרחבי בו ניתן "לגעת באור" ו"לחוש מידע" ישפיע על עולמות שלמים: מחינוך ועד תעשייה, ממשחקים ועד רפואה.
כמו שהעכבר והמסך שינו את פני המחשוב – כך גם ה-MATD עשוי לשנות את האינטראקציה האנושית עם העולם הדיגיטלי.
@Or Manor
מקורות:
1. Nature, 2019 – A volumetric display for visual, tactile and audio presentation using acoustic trapping
2. University of Sussex – Official research announcement
3. Wired – These holograms you can feel could change VR forever